A Modern Talking története

A Modern Talking sztori 1984-1987

A Modern Talking sztori 1998-2003


A Modern Talking-ról röviden

 

A Modern Talking a 80-as évek egyik jelentős német popegyüttese, Thomas Anders és Dieter Bohlen részvételével. Az 1984. októberében alakult, és néhány hónappal később világhírűvé vált duó több mint 125 millió eladott lemezzel (A Sony BMG 2003. júniusi adatai szerint) az egyik legsikeresebb európai együttesnek számít. Első feloszlásukat 1987. november 11-én jelentette be Dieter Bohlen, a csapat zeneszerző-producere, és a hangzás kitalálója. A Modern Talking visszatértét 1998. február 27-től számíthatjuk, mikor Thomas Gottschalk újra „összeadta” őket a „Wetten dass…” c. német műsorban. További hat stúdióalbummal, számos slágerlistás dallal, valamint öt évvel később a duó tagjai közti érdekellentét újabb feloszláshoz vezetett. Ezt is Dieter Bohlen jelentette be 2003. június 7-én egy rostocki koncerten 25 ezer megrökönyödött rajongó előtt. A hatodik albumukat kivéve minden nagylemezük arany-, vagy platina státuszt ért el világszerte. Albumaik átlagban 5 millió példányban fogytak a Föld 50 országában.

 

Tények és események

1984-ben Németországban egy fiatal producer (Dieter Bohlen) rátalált egy összetéveszthetetlen hangú énekesre (Thomas Anders), akivel aztán megalkották első slágerüket, a "You’re My Heart, You’re My Soul"-t, ami bejárta a fél világot. Hamburgban így egy új, autentikus hangzás született, ami aztán meghatározta a zenei életet. Hányan próbálták másolni a diszkó hangzást, melynek doktora Luis Rodriguez és Dieter Bohlen volt? Az énekes, Thomas Anders szerepe is vitathatatlan a sikerben: ez a világhíres összetétel egyedülállónak bizonyult még a producer, Dieter Bohlen kiemelkedő zenei teljesítményében is. Feldolgozások, és "másolatok" százai nem voltak képesek ezt a mértékű sikert megismételni. A recept kész volt, és így készültek egymás után a slágerek: Cheri Cheri Lady, Brother Louie, Geronimo’s Cadillac, Jet Airliner, stb. A fülbemászó dallamok és a könnyen megjegyezhető szövegek voltak a biztosítékok a siker számára. 1987-ben aztán a siker hirtelen megtorpant, mivel a duó 11 évre elhagyta a színpadot. Már ekkor is 65 millió eladott albummal büszkélkedhettek, azonban a nem túl szépnek mondható távozás és a duó által akkor „kiharcolt” negatív kampány megpecsételte a történelmüket, és a kritikusok mint zenei baklövés és balul elsült próbálkozás kezelték őket, aminek „szerencsére” vége lett. Thomas, Nora Balling (Anders felesége, akkoriban úgymond az együttes 3. tagjaként tetszelgett) és Dieter már nevetségessé vált a sok felesleges egymás elleni áskálódással.

Thomas Anders szólókarrierbe kezdett, melynek sikere mérsékeltebb volt, és slágerlistás dalokat már ritkán tudott készíteni. Dieter Bohlen a Blue System-mel és produceri munkáival azért továbbra is reflektorfényben maradt, bár csillaga 1997. végére már hleáldozóban volt. Ekkor jött az ötlet, hogy hosszú idő után újra életre hívja legnagyobb projektjét, a Modern Talking-ot. Ezzel – mondhatnánk – a duó nagykorúvá vált, és sikerük 1998-ban a visszatérés után nagyobb volt, mint a nyolcvanas években bármikor: a Back For Good album-ból 5,7 millió példány kelt el világszerte. Eldobták ballasztjukat, már nem volt szükség Nora nyakláncra, lila öltönyre, és joggingruhára. Nem voltak többé nagy botrányok, és 5 évig tökéletesen működött is minden. Az első 2 évben rengeteg régi dalt újramixeltek, így korszerűsítve a hangzást az új nemzedék számára. A Sexy Sexy Lover után olyan felejthetetlen dalok születtek, mint a China In Her Eyes, Win The Race, vagy a Ready For The Victory. Nettó 8 év alatt 13 album került kiadásra, ebből 7 a visszatérés után. Több, mint 125 millió eladott lemez világszerte. Több, mint 400 arany és 50 platinalemez. Ez alatt a viszonylag rövid idő alatt 20 kislemezt/maxit készítettek, ebből Németországban 5 első helyezett, további 4 Top 5 helyezett, és még további négy Top 10, illetve kettő Top 20 helyezett volt. Magyarországon a visszatérés után kiadott 12 kislemez mindegyike bejutott a legjobb 10 maxi közé, és kettő első helyezett volt. Az utolsó 7 albumból 5 került be a Mahasz Top 10 albumai közé, kettő Nr. 1. volt, ebből a Back For Good az elmúlt évtized 19. legjobban fogyó albuma.

Dieter Bohlen és Thomas Anders aztán 2003-ban úgy döntött, befejezi pályafutását, és újra szólóban folytatják tovább.

 

A Modern Talking formula

A Modern Talking sikere Kontinentális Európára, Ázsiára és Dél-Amerikára terjedt ki, illetve néhány afrikai országra. Nagy-Britanniában csak egyszer voltak a Top10-ben (Brother Louie, 4. hely a BBC-listán, 1986-ban). Az USÁ-ban soha nem voltak a slágerlistán. A zenekritikusok kevésbé voltak elragadtatva a Modern Talking-tól, és az együttesnek a zenéjük és fellépéseik miatt szinte kizárólag rossz kritikát adtak. Habár a dalok könnyű érthetőségét és a professzionális elkészítését elismerték, kevesellték az eredetiségüket más brit, hasonló stílusú előadókkal szemben, mint például a Pet Shop Boys, vagy az Erasure esetében. Valójában azt kritizálták, hogy sok dal ugyanúgy szól; egy tény, amit maga Bohlen is nyíltan felvállalt (Idézet az 1989-es évből: „Nem vitatom, hogy minden Modern Talking dal nagyon-nagyon hasonlóan szól. Mindig olyan dalokat másoltunk ki az albumainkról, amelyek lehetőleg úgy hangzottak, mint az előzőek.” Nagyszámú különböző feldolgozása létezik a Modern Talking daloknak, különböző nyelveken és zenei stílusokban. Például létezik egy zenekari verziója a „You’re My Heart, You’re My Soul” című dalnak James Last-tól.

Dieter Bohlen-t a Modern Talking dalokban az italodiszkó inspirálta, különösen a Fox The Fox formáció „Precious Little Diamonds” falzettszerű refrénei, amelyben Bohlen felismerte a diszkók látogatóira gyakorolt erős érzelmi hatását, és ő is hasonló módon akarta megpróbálni. Bohlen az eurodiszkóval elért slágereivel tűnt fel leginkább. A legtöbb szám, mint például "Brother Louie", egy egyforma dobsémára és egy basszus figurára épül fel. Erre billentyűzet és zongorabetétek kerülnek, illetve ritmikus szintetizátorfigurák. A „You’re My Heart, You’re My Soul”-ban például zonogora-akkordcsoport változnak ritmusosan 16-odos és nyolcados hangjegyes, gyors szintetizátorfigurákkal. Hogy a dal még több pörgést kapjon, további elektronikus gitár illetve szintetizátor-„szilánkok” kerültek beépítésre, így pl. a „Geronimo’s Cadillac”-ben. Azzal ellentétben, hogy Dieter Bohlen-nek gyakran felróják, hogy a dalai számára csak a sláger és punkrockban használatos három akkordot használ, a dalok valójában legalább 6 akkordra épülnek. A Modern Talking első slágereiben a moll-akkordok állnak az előtérben. A nagy részük négynegyedes ritmusban íródott, néhány balladában azonban háromnegyedes illetve hatnyolcados ritmus használatos, míg a Forma1-himnuszban (Win The Race) villám-ritmusok hallhatóak. A visszatérés után Bohlen az akkori trendnek megfelelően az 1990-es évek eurodance irányzatára orientálódott. Mivel 1986-ban a „Give Me Peace On Earth” ballada kislemeze megbukott, később több balladát nem másoltak ki kislemezként.

A Modern Talking a magas falzett hangfekvéssel, és Thomas Anders slágeres énekével tűnt fel leginkább. Dieter Bohlen énekteljesítménye vitatott kérdés. 2001-ben a Hansa lemezcég megegyezett három stúdióénekessel, Rolf Köhler-rel, Detlef Wiedeké-vel, és Michael Scholz-cal a berlini bíróság előtt, akiknek fejenként 100.000 Márka kártérítést fizetett. A duó tehát valójában egy sextett-ből állt. 1987-ig egy másik stúdióénekes is részt vett a produkciókban: Birger Corleis. Az újabb albumokra (2001-től) új stúdióénekest kértek fel. (Christoph Leis-Bendorff, William King, Nino de Angelo)

A Modern Talking szövegeit általában romantikusnak és könnyen érthetőnek írják le. Bohlen a következőt mondta a „You’re My Heart, You’re My Soul” szövegének keletkezésével kapcsolatban: „Bevallom, nem gondoltam hogy egy világsikert csináltam, ezért a szöveget fél perc alatt találtam ki. A fenéktörlés tovább tart. Thomas mint énekes ugyanígy perfekt volt!” Gyakran szürrelaisztikus álomképek és klisék kerülnek megemlítésre („Boulevard of broken dreams” – összetört álmok bulvárd-ja a „Geronimo’s Cadillac”-ből. Néha egy kis történetet is tartalmaznak, mint pl. Brother Louie-ról. A duó szövegei nagyrészt a szerelemről szólnak (Cheri Cheri Lady), vagy a nyerésről (Win The Race vagy You Can Win If You Want).

A Modern Talking 80-as évek beli videóklipjeiben a köd, színes fények és prizmák domináltak. A videók a visszatérés után táncoslányokat mutattak gyakran számítógépes animációs kulisszák előtt, és sokkal drágábbak, igényesebbek voltak. Az együttes az újabb videók kedvéért számos egzotikus helyen forgatott, pl. Fokvárosban, Hongkongban, vagy az amerikai Death Valley Nemzeti Parkban.

A Modern Talking a médiákban gyakran volt jelen. Ez egyrészt a hatalmas siker következménye, de a két tag médiajelenlétével is magyarázható. Így ért el hatalmas népszerűséget Dieter Bohlen a „Deutschland sucht den Superstar” castingshow zsűritagjaként, Thomas Anders pedig a „Best Of Formel Eins” bemondójaként. A médiákban a Modern Talking mindig beszédtéma volt a zenéjük és megjelenésük miatt, illetve számos paródia céltáblája voltak. A paródiák egyik kedvelt eleme Thomas Anders NORA-nyaklánca (ajándék és szerelmi bizonyíték ex-felesége, Nora Balling számára), ami a valóságban is egész nagy és jól látható volt, a paródiákban pedig hatalmasnak karikaturizálták. Dieter Bohlen a következőképp reagált a kritikára: „Ezek az emberek csak azokból tudnak viccet csinálni, akiket mindenki ismer, és a Modern Talking-ot mindenki ismeri.”

Több interjúban mesélte Ingolf Lück műsorvezető, hogy az egykori egyetlen német zenei videóműsorban (Formel Eins) a „You’re My Heart, You’re My Soul”-t csak poénból vetítették le, annak ellenére, hogy hihetetlenül rossznak találták. Azt akarták ezzel bizonyítani, hogy milyen nagy a Formel Eins hatása a médiára. Aztán a dal röviddel ez után első helyezett lett a német slágerlistán. Így lett a Formel Eins akaratlanul a Modern Talking úttörője.


 

© 2001-2011 Modern Atlantisz - A magyar Modern Talking hírportál