A Blue System Sztori 1987-1997 |
||
Thomas Anders: 1987-1997 |
Thomas Anders: 2003-2011 |
|
Modern Talking: 1998-2003 |
Dieter Bohlen: 2003-2011 |
Az új Bohlen-világ: Vénusz kertjéből a szivárványra (1987) | ||
![]() |
A Blue System-et a Modern Talking feloszlásával egy időben alapította Dieter Bohlen. Bár a jelek már világosak voltak 1987. nyarán is, - amikor Thomas Anders egyedül turnézta végig Európát - mégis csak novemberben, az „In 100 Years” című Modern Talking kislemez megjelenése után került nyilvánosságra a duó feloszlása. Az együttes slágerlistás „veresége” az év végére nyilvánvaló volt Európa szerte („In The Garden Of Venus” album: #35 Németországban). Bohlen időközben elérte a Hansa lemezségnél, hogy szólókarrierbe kezdhessen. Monti Lüftner, a cég igazgatója hitt a producer sikerében, aki elsőként egy még a Modern Talking-nak szánt dallal akart egymaga a színpadra lépni. Novemberben került a boltokba a „Sorry Little Sarah”, ami eltért eddigi munkáitól: középtempójú, szamba ritmus magas refrének nélkül. Bohlen a lemezszerződéssel a kezében eldöntötte, hogy véget vet a Modern Talking-nak. Az előzetes egyeztetések szerint a duó 2-3 év szünetet tartott volna, miközben átalakítják a hangzásukat. De Bohlen elhatározása végleges volt, és társa csak utólag, az Egyesült Államokban értesült erről. |
A misztérium hangzás kialakulása - a szekér beindul (1988) | ||
![]() |
Az album elmaradt sikere nem állította meg a slágergyártást a Studio 33-ban, Hamburgban. A farmerhez és bőrkabáthoz keményebb hangzás dukált, így Bohlen szakított a romantikus hangzásvilággal. Megalkotta első ritmusközpontú diszkóslágerét, mely a „My Bed Is Too Big” (Az ágyam túl nagy) címet kapta. A hangzás mellett a szövegek szintén változáson estek át: a kiforrottabb történetek a nőimádó férfi nézőpontjából íródtak, több szenvedély kifejezésével. Bár a gitárbetét emlékeztetett a „The Catch” együttesre, a közönség pozitívan reagált a változásokra: Németországban a 10. (#19 az éves eladást nézve), Ausztriában a 4. helyre jutott a későbbi pop-klasszikus (#29 Görögország). A dal 26 hétig volt a német listán 1988-ban. A hozzá tartozó klipet pedig az amerikai Mojave sivatagban forgatták. Itt kezdődtek a Blue System kelet-európai (elsősorban lengyel, és balti államok), és Szovjetunió béli sikerei - ezekről azonban eladási adatok nincsenek. |
Sláger sláger után, majd irány Kelet! (1989) | ||
![]() |
A zeneszerző 1989-re újabb offenzívával készült. A ZDF német tévétársaság felkérte, hogy írja meg egy újonnan induló sorozat, a „Rivalen der Rennbahn” (A lóversenypálya riválisai) zenei aláfestését. A készítők ismert neveket szerettek volna a filmzenéhez. Így került elő Les McKeown (ex-Bay City Rollers), Nino de Angelo és Marianne Rosenberg. A lemezre a „Body Heat” album negyedik kislemeze is felkerült remix formában, ami egy vidámabb hangzást hozott, mint az LP-n. A nyári sláger-érzést a hozzá forgatott karibi videóklip is erősítette. A „Love Suite” 1989. márciusában jelent meg (#14 Németországban), és a sorozat többi dala mellett hetekig tartózkodott a német listán, ami végül platinalemezt hozott a filmzenének. |
A "megrögzött" zeneszerző (1990) | ||
![]() |
A rengeteg sztár és dal után Luis-zal tovább készülnek a kompozíciók. Áprilisban kerül a boltokba a „Love Me On The Rocks” keménységéhez hasonló, annál lassabb, de rockosabb, énekileg ugyanolyan erőteljes hangzású kislemez, a „48 Hours”. Rolf Köhler énekhangja a refrénben egyértelműen elöl áll, majd ezt ismét magas refrén követi (a Modern Talking romantikus popzenéje azonban ettől már nagyon távol áll). A klipet újra egzotikus helyen forgatják; a stáb Kenyába utazik, ahol helyi lakosokkal készítik el a videót. Először tűnik fel Bohlen színes bőrű barátnője is, a szudáni gyökerekkel rendelkező Nadja abd el Farrag. A lemez bejut a német listára, de csak a 29. helyre (#28 Ausztriában), egyértelműen alulmarad az előző lemezektől. |
Új évtized, új kilátások - Amerika ellenáll (1991-1992) | ||
![]() |
A Blue System hallhatóan átvészelte az újabb évtizedre való átállást, ami nem feltétlenül jelenti a hangzás változását - legalább is egyelőre. 1991-re ismét rengeteg új zenei anyag készül el. Bonnie Tyler, Peter Alexander és Roy Black mellett Bohlen két albumot is piacra dob ebben az évben. Az első, templomi orgonaszóval induló siker a „Lucifer”, mely leginkább az osztrák listán hódít (#8), 1988. óta az első Top10 helyezés az országban. Német földön a 25. helyre tornássza fel magát a misztikus hangzású, magas refrénnel is ellátott popzenei üzenet: „ne rázz kezet az ördöggel”. A lemezcég taktikát vált, és nem forgatnak videóklipet a dalhoz. A „Wetten, dass…” című Thomas Gottschalk által vezetett nagy nézettségű műsorban mutatják be a dalt. Beöltözött táncosok, tűznyelők társaságában adja elő Bohlen az egyébként hihetetlenül fülbemászó dalát. A fellépést további tévés műsorok követik, hiszen a korábbi videóklipeket a német média megpróbálta blokkolni. Bohlen népszerűsége azonban töretlen - főleg Kelet-Európában. Az áprilisi aranyalbum, a „Seeds Of Heaven” (A menny szülöttei) is az egyik legnépszerűbb korongnak bizonyul (#11 Németország - 27 hétig listás, #12 Ausztria). Az offenzíva 1992-ben is folytatódik. Négy hónapos szünet után, már februárban a boltokba kerül a „Romeo And Juliet”. A latin-amerikai hangvételű dal alapvetően nagyon hasonlít elődjére, a „Deja Vu”-re. Az intró eléneklésére élettársát, Nadjá-t kéri fel. A refrénben ismét az erős férfikórus kerül előtérbe, Bohlen szakít a Modern Talking-os magas hangokkal, legalább is ami a kislemezeket illeti. Ez a kiadvány szintén videóklip nélkül marad, akárcsak az áprilisban megjelenő „I Will Survive” (Túl fogom élni). A maxi ezúttal nem bizonyul sikeresnek, egyedül Ausztriában képes a 30. helyig jutni, pedig elsőként egy dance-mix is készül a dalhoz. A márciusi megjelenésű „Hello America” a keleti blokkot kivéve kevésbé sikeres (#29 Németország, #21 Ausztria, #34 Magyarország, #13 Csehország). A lemezre több nagyzenekari hangszerelésű ballada is készül („Crossing The River”, „Hello America”. A „Satellite To Satellite” Lucas Cordalis énekével kislemezen is megjelenik. A slágeres „Heartache No. 9” mellett eredeti misztikum-pop dal is készül „Vampire” címmel. A „Romeo And Juliet” mérsékelt sikere (#25 Németország, #22 Ausztria) szintén szünetre inti Bohlen-t. |
Egyszer fent, egyszer lent - Az eurodance lehet a kiút? (1993-1994) | ||
![]() |
11 hónap után, 1993. márciusában lát napvilágot a „History” (Történelem). A fúvós hangszerekkel fűszerezett diszkódalra Dieter Bohlen különösen büszke, addigi legjobb szerzeményének tartja (#26 Németországban). Klipet is forgatnak hozzá, bár kisebb költségvetésűt. A Hamburg külvárosában, fekete-fehér színvilágú videóban csak Bohlen látható, amint autót vezet, vagy az elhagyatott vagonok között sétál. A 90-es évekre jellemző eurodance és techno kezd begyűrűzni Németországba, ám az áprilisban megjelenő „Backstreet Dreams” (Hátsó utcai álmok) album helyezését tekintve így is a legsikeresebb albumnak bizonyul: az 5. helyig mászik fel hazájában (#30 Magyarországon). Ausztriában azonban többé nem képes slágerlistás helyezést elérni a Blue System. A lemezt a vidám szintetizátorhangzás jellemzi, ezúttal nem próbálkoznak újdonságokkal, élő hangszerekkel. A gyors dalok mellett („You Are An Angel”, „Lovers In A Missing World”, „Talk To Me”, számos ballada is helyet kap. A „Backstreet Heaven” dal érdekessége a duettszerű refrén Bohlen és Köhler között. A „Dirty Money” szövegében a producer egy orosz koncert tapasztalatait dolgozza fel. A „Don’t You Want My Foolish Heart” pedig további dance próbálgatások színtere lesz a TNT projekttel. A „History” és a második kislemez, az „Operator” remixei is ezt az irányt mutatják. Az „Operator” csak a 87. helyre képes felkerülni. Kis költségvetésű videóklipje a ritkán játszottak közé tartozik, melyben a koncertgárda is szerepel, Nadját is beleértve. |
Stúdióváltás - A táncparkett visszavár (1995) | ||
![]() |
Nem csak a Blue System népszerűségével vannak problémák, Bohlen három év után elveszti legnagyobb pártfogoltját, Bonnie Tyler-t is. Azonban most sem telik el sok idő, és a zeneszerző újra kikitalál valamit. A hangzás ezúttal könnyedebb és poposabb lesz. Dieter először dolgozik együtt Joachim Mezei-vel, akit művésznevén „Jeo”-ként ismerhet a nagyközönség. Az új páros most valóban meglovagolja az Eurodance stílust, a vezető kislemez hangzásaként pedig az éppen a klubokban népszerű La Bouche-vonalat választják. A Frank Farian által sikeressé tett hangszerelés az 1995. augusztusában megjelenő „Laila” dalnak is jót tesz. A maxi népszerűsítését számos fellépés segíti, így a dal hozza a két évvel korábban megszokott statisztikákat (#29 Németországban - 15 hétig listás). A refrénben női vokál veszi át a vezetést, Bohlen pedig az eurodance dalokra jellemző „versszak-rapper” szerepét játssza. Valójában nem rappel, de a kompozíció erősen erre kíván hajazni. A fellépéseken Nadja többé nem vesz részt. A producercsapat váltása nincs hatással a többi tagra. Rolf Köhler, Detlef Wiedecke és Michael Scholz továbbra is a refrénért felelős, Thorsten Brötzmann és Werner Becker játszanak a hangszereken. Luis azonban többet nem vesz részt a Blue System életében. |
|
Döcög a szekér - Az élet egy szappanopera (1996-1997) | ||
![]() |
A következő időszakot Bohlen nem éppen a zenére koncentrálva tölti. Kapcsolata Nadjával már nem a régi, és újabban egy Verona Feldbusch nevű modellel találkozgat, akit a „Forever Blue” egyik népszerűsítő fellépésén, Stefan Raab műsorában ismer meg. A készülő albumra ez valójában nincs hatással, annál inkább a későbbi népszerűsítésére. 1996. májusában kerül a boltokba az eurodance stílusú „Only With You” (Csakis veled), ami kisebb női vokálbetéttel, és ismét erőteljes férfikórussal képviseli Bohlen zeneszerzői tehetségét. A dal az 58. helyig képes eljutni. A közönséget már nem érdekli túlzottan Bohlen zenéje, annál inkább a magánélete. Fél évvel találkozásuk után, Las Vegasban hirtelen feleségül veszi Veron Feldbusch-t, de a házasság mindössze négy hétig tart. Rövid kapcsolatukat és válásukat a médiák napi szinten követik, akárcsak egy szappanoperát - anyagot pedig mindegyik fél szolgáltat. Hiába az ősszel megjelenő, emelkedett hangvételű segélydal az UNICEF részére, a „For The Children” (A gyerekekért) 67. helyezése egyértelmű reakció: a nem túl népszerű, milliomos machó-képet nehéz feledtetni a német közönséggel. A dal eredetileg egy megszokott stílusú balladának indult, ám a keserédes „If I Can’t Have Your Love” újabb verziójában kiegészül egy gyerekkórussal is. Bohlen hangja a refrénben azonban így is jól hallható. A hozzá készült videóban Dieter zongorán kíséri a kórust, és együtt énekel a gyerekekkel. Októberben, pontosan egy évvel az előző album után kerül a boltokba a „Body To Body” (Test a testhez) album, ami szintén nem bizonyul nagy sikernek (#28 Németországban – 6 hétig listás, #40 Magyarországon). Az egyszerű szövegű, táncolható dalok mellett kiemelkedik az „On And On” vagy a „Deeper Deeper”. A DJ Bobo-ra emlékeztető „Freedom” illetve a „Thank God It’s Friday Night” a jobban kidolgozottabb számok közé tartozik. Meglepő módon egy harmadik kislemez is megjelenik novemberben (erre már hat éve nem volt példa), de slágerlistás helyezés nélkül marad. Talán azért, mert a korong címadó dala, a „Body To Body” dallama kísértetiesen emlékeztet az angol Bucks Fizz „The Land Of Make Believe” dalára. Ezen a modern, számítógépes technológiával készülő videó sem segít. Dieter-nek azonban van nagyobb problémája is, mint a System csökkenő népszerűségén bánkódni. Mivel nem kötött házassági szerződést, Verona fél millió Márka „végkielégítést” követel tőle. Befutott színésznő, műsorvezető válik belőle, egyértelműen elnyerve a bulvárvilág szimpátiáját. Bohlen megromlott imázsa további karrierjének sem kedvez. A Blue System utolsó próbálkozása az 1998. januárjában megjelenő „Love Will Drive Me Crazy” (A szerelem megőrjít), ami kivételesen nem egy új trendet, hanem egy klasszikus dallamot idéz meg. Paul Simon „You Can Call Me Al”-jéhez hasonló dal csendül a fülünkbe. Az egyetlen fellépés Dieter Thomas Heck-nél nem elegendő a slágerlistás helyezéshez, hiszen még videó sem készül hozzá. Dieter ehelyett az energiáit abba fekteti, hogy egy Hamburghoz közeli hittfeldi lokálban, sültkrumpli mellett meggyőzze egykori énekes társát, mit is nyernének azzal, ha újra együtt zenélnének. Thomas Anders és Dieter Bohlen újra jól megérti egymást, és készek arra, hogy újraformálják legendás duójukat, a Modern Talking-ot. De ez már egy másik történet. |
© 2001-2011 Modern Atlantisz - A magyar Modern Talking hírportál
|